mycket jobb för att vara laglig! …

januari 16, 2009 § Lämna en kommentar

 

Creative Commons-symbolen

Creative Commons-symbolen

När jag knåpade med min bloggsida så bland det första jag tänkte på var den ”banner” överst på websidan. Där skulle jag ha en bild. Hhmmm … undrar hur det går att vara helt laglig nuförtia?

Jag kom ihåg att jag hade ju gammal CD med s.k. ”royalty free”-bilder. Hittade skivan och bläddrade. Men det fanns en hake med här med att vara ”helt laglig”. Skivan lånade jag av Laila, så det är egentligen bara Laila som får använda dem ”royality free”.

Men sen gick det upp att det är faktiskt 2000-talet och att det borde finnas sajter nuförtia med gratisbilder, … med fler bilder än skivans kanske 1000-2000 bilder dessutom, … och jag hade rätt! :-p

Här är några gratisbildsajter jag hittade:

 
Här är ytterligare några heta tips från en artikel i senaste metro teknik 14-20 januari 2009:

Från dessa källor hittar man allt ifrån totalt fria bilder (”public domain”) till bilder man får använda grattis mer eller mindre restriktiva överenskommelser. Det finns m.a.o. en hel spektrum av olika licenser.

Share Alike-symbolen

Share Alike-symbolen

Jag hittade till slut hittade bilder på flickr hos en användare vid namn alimander. Han hade bilder på rivna väggaffischer som var häftiga och som jag ville använda till mina ”banners”. Men han hade en Creative Commons licens på sina bilder.

Creative Commons är en rörelse (mitt tama försök till en svensk översättning till ”community”) som är ett svar på det öppna kreativa miljön som nätet har kommit att innebära och som kommit starkt de senare åren. De arbetar för att få sina specialutformade licenser (som ska uppmuntra till den kreativa processen) att bli erkända i alla länder.

Jodå, jag skulle kunna använda hennes bilder, t.o.m. bearbeta dem, … men hur gör jag det ”helt lagligt”! Det tog nog ett par dygn av intensivt forskande innan jag visste precis hur jag skulle göra. Svettigt värre … men nu vet jag! … iaf vad gäller bilder …

Följande länkar var av stor hjälp:

För att sedan skapa en licens för sitt verk på Creative Commons har man stor hjälp av följande sidor:

Non-commercial-symbolen

Non-commercial-symbolen

Ni kan se de ”banners” jag skapade på min sida ”Banners”, och ni kan även se de licenser jag kopplade till dem. Just den licens jag använde heter Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported. Att jag just använde den var är ett grundkrav som var kopplad till ursprungsverket, som har samma licens.

Svettigt värre att vara ”helt lagligt”! … Ovanpå allt detta, lärde jag mig hur jag lägger in text (copyrighttexten) på en bild i Photoshop! Det var bara en detalj jag glömde: se till att texten syns för den som har röd-grön-färgblindhet. Ja, det blir väl till nästa projekt … Svetigt värre över huvudtaget! … 😉

Taggad: , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande mycket jobb för att vara laglig! …Pataphysics of Simulacra.

Meta