Slå vad om Gud!

januari 22, 2009 § Lämna en kommentar

Jag berättade för en kompis nyligen att jag har under en stor del av mitt vuxna liv brottats mellan det objektiva och det subjektiva i förståelsen om verkligheten, … och att det subjektiva vill aldrig riktigt helt försvinna! Jag tror jag även antydde att jag misstänker att ”verkligheten” är i själva verket en blandning av subjektivt och objektivt …

Och så i dag stöter jag på följande citat:

”Problemet med sanningen är att den alltid är subjektiv.”

Blaise Pascal

Jag anar en dos ironi i citatet, och det ligger rätt nära mina egna iaktagelser faktiskt. Jag googlar på denna citat och hittar följande fantastiska uppslag på Stanford Encyclopedia of Philosophy: Pascal’s Wager, där Pascal säger att visserligen kan vi inte avgöra med förnuftet om Gud finns eller inte … men förnuftet begär av oss att vi slår vad om det!

Hmmm, ”slå vad” ganska besynnerlig ordval, inte sant? … Artikeln läser läsarens tankar och nämner att Pascal tänkte mycket i termer av vadslagning, spel, risk, krona eller klave, eftersom han fascinerades av gambling osv. Det var i själva verket det som ledde honom in i sannolikhetsforskning. Och då förstod jag instinktivt att detta var samma Pascal vars namn förekommer relativt ofta i matematikböcker, en tidig gigant i nuffervetenskap! Ha-ha! 🙂

Pascal menar att vi, i denna vadslagning, har antingen att förlora det sanna eller det goda, vi har att riskera antingen vår förnuft eller vår vilja, vår kunskap eller vår salighet, vi har att välja antingen villfarelse eller lycka. ”Your reason is no more shocked in choosing one rather than the other, since you must of necessity choose… But your happiness?” (citat från artikeln)

Det himmelska pokern verkar inte ligger långt efter spänningen i en Texas Hold’em-final! 😉

Taggad: , , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Slå vad om Gud!Pataphysics of Simulacra.

Meta