Att bli hel i Haga

mars 10, 2009 § 2 kommentarer

I lördags spatserade jag genom Linné och Haga och gjorde inget speciellt. Jo, jag var egentligen på jakt efter lite annorlunda kläder i butiken Indigo som jag visste var i dessa kvarterer. Hamnade i en tecknade serie-butik emellan. Konstaterade sedan att Indigo inte hade några mans kläder som jag var intresserade av, kanske p.g.a. att de reade bort gammalt. Köpte en Gustav Klimt-vykort på en Art Noveau-butik. Hittade Kafé Kringlan på Haga Nygata, gick in, satte mig ner och tog en god tomatsoppa. Med den dämpade belysningen och de vackra människorna där, kände jag att jag kunde slappna av från stressen. Jag kunde reflektera över vad som deprimerat min själ de senaste veckorna: hur den denna gigantiska burleska penningstinna industriella ”revolution” har nått ett sådant momentum att den inte bara uppslukar vår världs genetiska och kulturella mångfald, utan även håller på dra ner hela världen till en osäker undergång, medan vi enfaldigt hypnotiseras av tv-skärmens alla färgglada pixlar. Vilken neslig slut på den art som skapades till ”Guds avbild” … Så i denna avstressade kafémiljö kunde jag formulera några tankar om vår värld, och om mitt liv, om våra liv, … något som skulle inge nytt hopp, ny värdighet … Jag skrev ner följande i ett oanvänt blad i min kallender:

Is this present globalized industrial civilisation the ultimate crystalization and pinnacle of the human story? Half of all human beings that have ever lived are living now. This last(?) chapter of human endevour is gross and cheap. Never before have compasion and atonement spread such a welcoming and healing scent. Will the humane survive the humans? Contradiction of terms. Where does the power of good lie? It could lie in belief in the good, belief in the intentions inplanted into all there is. Live and let live. Love and be loved. Be compasionate and recieve compasion . There is a light shing in all there is, a compasion that can envelope everything if we let it: ourselves and the other. It is the only way to give your life. To receive life. Is to share it.

[2009-03-11: rättade stavning, utvecklade bakgrunden till min betrakelse]

Taggad: , , , , , , , , , , , , , ,

§ 2 svar till Att bli hel i Haga

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Denna stund i kaféet betydde verkligen för mig. Läs fortsättningen i ”Att bli hel i Haga, del två” 🙂

  • Kristina i Hjo skriver:

    So true…and so nice, what you wrote… 🙂 Thanks!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Att bli hel i HagaPataphysics of Simulacra.

Meta