Att bli hel i Haga, del två

mars 12, 2009 § 3 kommentarer

Denna stund i kaféet betydde verkligen mycket för mig. Jag såg en klyfta i mitt sätt att förhålla mig till min omvärld och mina medmänniskor. Jag har nog länge varit idealist, och detta förstärktes av min uppväxt i frikyrkomiljö. En distinktion mellan andligt och världsligt växt fram i min begreppsvärld, och i relation till mig själv och andra människor blir detta en distinktion mellan andligt och kroppsligt, eller andligt och ”köttsligt” som man gärna säger i kristna krestsar.

När jag såg framför mig hur människan håller på förinta sin värld, förstod jag på något sätt att detta beror på att vi i västerlandet, speciellt vi protestanter, styckar upp vår omvärld, och skiljer dem åt med vattentäta skott. Vi har då råd att förstöra vår omvärld om det gagnar människan, eftersom människan är ändå skapelsens krona. Vi har då dragit en distinktion mellan människan och resten av skapelsen. I förlängningen innebär detta att vi inte lyckas förvalta skapelsen.

Men där i kaféet skönjade tyckte jag även något av lösningen. I min skilldring i del 1 skrev jag ”vackra människor”: jag menade egentligen ovanligt vackra kvinnor, och då kom denna distinktion mellan ”andligt” och ”köttsligt” upp till ytan i mitt sinne. Jag så då i blixtbetlysning att jag hade utvecklat två sätt att förhålla mig till kvinnor. En ”andligt” platonisk förhållningssätt, där jag är bara kompis. En annan mer indirekt förhållningssätt, där jag försäkrar mig om feedback genom att vara genomgående snäll, egentligen ett manipulativ tillvägagångssätt. Detta kan inte stämma överens med sanningen.

Men där i kaféet såg jag ett alternativt sätt att se på förhållandet mellan mig och min omvärld: Livet. Livet som verkar mellan människor. Livet som inte känner till skillnaden mellan ”platonisk” och ”egoistisk” kärlek. Livet är som vinden. ”Vinden blåser vart den vill …” Jag kan inte bestämma hur Livet vill gestalta sig i mina relationer, jag kan inte förhålla mig till Livet på en ”andligt” och ”köttsligt” nivå. Då har jag våldfört mig på Livet …
… Det var då jag fick följande bild framför mig:

Visheten ropar högt på gatan, på torget ljuder hennes röst. Mitt i larmet ropar hon, i stadens portar tar hon till orda …
Visheten skall fylla ditt hjärta och kunskapen ge dig glädje …
Hon är dyrbarare än pärlor, inga skatter går upp mot henne. … Hennes vägar är ljuvliga att gå, alla hennes stigar är trygga. För dem som håller sig till henne är hon ett livets träd – lycklig den som håller fast vid henne. …
Jag älskar dem som älskar mig, och de som söker mig skall finna mig. …
Lyckliga de som följer min väg. …
Visheten har byggt sig ett hus, hon har huggit ut sina sju pelare. Hon har ställt till med slakt [= överdådigt måltid], blandat vinet och dukat bordet. Hon har sänt ut sina tjänsteflickor att ropa från höjderna i staden: ”Du som är okunnig – kom!” Till de oförståndiga säger hon: ”Kom! Ät mitt bröd och drick vinet jag har har blandat. Överge enfalden så får ni leva, följ förståndets väg.” …
från Ordspråksboken 1-9

Vissa ser Visheten som den kvinnliga sidan hos Gud. Kanske är det Visheten som är det ljuset som lyser i allt som finns, som jag skrev i kafé Kringlan, (se del 1). Många kristna skulle kalla detta för panteism. Det är mer en religiöspolitisk rädsla än en rädsla mot avgudadyrkan. Det tryggare att veta vem Gud är än att inte vet vem eller var Gud är. Men vi måste släppa våra bilder och föreställningar om Gud om vi skall bli mer sanna, och komma närmare Gud, och Livet.

Visheten vill visa att jag är inte överordnad livet utan en del av den. Hon visar mig att jag inte längre ska itudela relationer i en ”platonsk” och en ”egoistisk” del, eftersom det är inte så relationer fungerar. Eller mer introspektivt: Jag skall inte längre korsfästa mig själv i en osjälviskt kärlek, och sedan kompensera mitt behov av beröm och kärlek genom diverse manipulativa åthävor. Hon vill visa hur Livet vill i stållet flöda genom mig gentemot andra medmänniskor i ett flöde av ”ge och ta”, där jag och den andre blir Livets gåvor till varandra. Det är en nåd att ge och en nåd att få. ”Du har fått för intet, ge ock för intet”. Jag kan va trygg, livet förser mig med allt jag behöver.

Eller som mandéerna säger:

Och Livet är segerrik

Taggad: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

§ 3 svar till Att bli hel i Haga, del två

  • A skriver:

    Såg på en annan websida att du planerar ge ut Enoks bok. En god idé! Har försökt få tag på översättningen från tidigt 1900-tal utan framgång, vilken väl dock vad jag förstår inte är komplett. Är det den du tänkt återutge?

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Hej A!

    Kul att du ”kommenterar”! Det finns två svenska översättningar, den från 1904 (om jag kommer ihåg rätt), och en annan från 1800-talet. (De är däremot översättningar från andra översättningar). Tillsammans täcker dessa **nästan** hela Henoks bok på några verser när, som jag själv översatte från engelska.

    Anledningen till att jag tvekat publicera min nya version är att dess svenska är endast i viss mån modern. Det låter ungefär som 1917-års svenska bibel, som jag tror många unga människor skulle ha rentav svårt att förstå.

    Det skulle behövas ytterligare en person som skulle ge språket en hel modern utformning. Men jag har kanske inte den kompotensen eftersom mitt modersmål är engelska! hhmmm…

    Det är roligt att höra att nån efterfrågar Henoks bok. Det gör att man kanske sätter ett kol i elden! 🙂

    /thomas

  • A skriver:

    Ok, på så vis! Ja, det är ju roligt om den kan vara komplett åtminstone. Om du vill kan jag titta på det hittills åstadkomna och se om jag möjligtvis skulle kunna vara behjälplig med moderniseringen? Min mail har du ju, isåfall.

    Bästa hälsningar

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Att bli hel i Haga, del tvåPataphysics of Simulacra.

Meta