Vem är det?

juni 19, 2009 § Lämna en kommentar

Frågan ”vem är det?” har dykt några gånger i min närhet den sista veckan.

I dag snubblade jag över denna lista på de 100 mest inflyttelserika böcker i världen, enligt
Seymour-Smith, Martin (1998). The 100 Most Influential Books Ever Written: The History of Thought from Ancient Times to Today,

och uppräknade på följande sida:
en.wikipedia.org/wiki/100_Most_Influential_Books_Ever_Written

De flesta av de 21 böcker uppräknade under 1900-talet kände jag någorlunda igen, men det fanns 6 författare som jag undrade …
vem är William James?
vem är Vilfredo Pareto?
vem är Friedrich von Hayek?
vem är George Ivanovitch Gurdjieff?
vem är Betty Friedan?
vem är B. F. Skinner?

… men det är kul med nya upptäckter! …

Jag tog en i högen: Gurdijeff … vem är G. I. Gurdijeff? … jaha! en grekisk-armenisk mystiker!

en.wikipedia.org/wiki/Beelzebub%27s_Tales_to_His_Grandson

Jag ser att en av personerna i hans bok är Mullah Nassreddin! Det är kul. Jag citerade flera Nasrudin-historier när jag höll tal på Christers 50-årskalas!

/pataphysicsofsimulacra

Taggad: , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vem är det?Pataphysics of Simulacra.

Meta