Romantrilogin av Claes Hylinger

januari 6, 2010 § Lämna en kommentar

Hej till Dig som jag pratade med om en Göteborgsförfattare som skrivit en trilogi som utspelar sig i en något äldre Göteborg och Paris.

Trilogin som jag äger heter ”Boken om det hemliga sällskapet” och är en MånPocket utgiven 2003. De tre böckerna i trilogin heter i följd:

”Det hemliga sällskapet”, 1986

”Den stora sammankomsten”, 1990

”I det hemliga sällskapets tjänst”, 2002

Jag ser att jag har skrivit om Claes Hylinger och patafysiken förut på min blogg. Finns naturligtvis risk att du blir varsebliven av viss innehåll i böckerna om du läser de inläggen, men det avgör du själv …

Jag hittar alla boktitlar (utom den samlade trilogin i en samlad volym) på Bokbörsen, sajten där man kan söka hos ett flertal antikvarier i Sverige. På Adlibris hittar jag däremot inget om hemliga sällskap förutom avhandlingen ”Antikvariatshandlaren i Visby och andra berättelser : patafysik, Claes Hylingers hemliga sällskap och intellektuell karnevalism” som Mathias Nystrand gjort på Claes Hylingers patafysiska författarskap!

På tal om en eventuell/möjlig/trolig referens till en känd person i Matrix-”eposet” så ser jag här att den återfinns i sista boken skriven 2002, dvs efter 1999 då The Matrix släpptes, vilket jag misstänker handlar om patafysik. (Namnet på min blogg kommer nämligen från den bok som Neo gömmer sina hemliga diskar i filmens andra scen (om jag kommer ihåg rätt …)).

… Men jag försöker fortfarande få klämm på vad patafysiken är för något! … lika svårt att veta vem som tillhör det hemliga sällskapet: det hemliga tecknet är att om det regnar så använder medlemmen av det hemliga sällskapet antingen ett paraply eller en regnrock! … hahaha …

Önskar Dig en God Fortsättning på det Nya Året!

hälsningar, Wannabe-Patafysikern

Taggad: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Romantrilogin av Claes HylingerPataphysics of Simulacra.

Meta