Tal om tågfilmer på tåg

januari 6, 2010 § Lämna en kommentar

Hej till dig Unga Damen på tåget med hunden med de blida ögonen!

Jag utlovade info om den kinesiska tågfilmen jag rekommenderade till dig. Jag vet inte om det var du som var inne på min blogg typ 16 gånger innan nyår. Hoppas bara du inte gett upp ännu …

Tågfilmen heter på engelska A World Without Thieves, (på traditionell kinesiska 天下無賊 som betyder samma sak). Regisören heter Feng Xiaogang (馮小剛), som även gjorde The Banquet (ser jag på IMDb) vilket var en skaplig kinesisk variant på Hamlet. (… tragiska filmer var litet av en trend det året! … varför finns inte tragedier som genre, liksom det var i antika Grekland? Inte kommersiell gångbart?)

Omslaget i bilden till höger är från den brittiska Amazonsajten, där det finns på lager. Tycker att omslagen är tämligen ointressanta; inte bättre hos den franska Amazon.

Jo, det finns en scen i filmen som jag såg på Göteborgs Filmfestival, men som undanstoppat i extramaterialet på DVD:n. Scenen börjar med en man och kvinna som sitter mitt emot varandra i restaurangvangnen. Tyckte det var synn att de klippte bort scenen i det slutliga DVD-versionen, men det kanske blev en krock i de olika trådarna i storyn … Men scenen är klart sevärt! 🙂

Unga Damen på Tåget! Skaffa filmen och skriv en liten recenssion som en kommentar till detta blogginlägg! 😉

Hjärtliga Hälsningar & God Fortsättning önskar,

Blandrasen på Tåget

 

_ _ _

 

Jag la en kommentar på GP:s artikel om tågfilmer,

Filmer som går som tåget, av Mats Johnson från den 26 november 2010

Jag refererade då till denna film:

”Vill gärna rekommendera en bra kinesisk tågfilm jag såg på GIFF för kanske 5 år sen: ”A World Without Thieves”, med både action, humor, romans, och drama, tillsammans med djupare livsfrågor. DVD:n verkar svårt att få tag i med engelsk textning, men jag lyckades till slut hitta filmen (lagligen) streamad.”

Taggad: , , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Tal om tågfilmer på tågPataphysics of Simulacra.

Meta