Skyddar vi oss mot Guds hemligheter?

april 7, 2011 § Lämna en kommentar

När jag funderade och diskuterade mest om treenigheten och kände mig alldeles vimsig i skallen, gick jag fram till bokhyllan och tog fram Ylva Eggehorns diktsamling ”Jesus älskar dig”*, slog upp boken och fick upp med ens denna dikt och jag läste den:

Ta av dig dina skor

 

Ta av dej dina skor
skor är till för dom hårda
för framstegarna

Ta av dej och gå ut under
himlen
släpp dina förbehåll och lägg dom bakom dej
din verklighet har för små skor
den skyddar dej mot hemligheterna

Tro är kanske att våga
möta det som är annorlunda
glädje är kanske att vara med där
någonting händer
som är större än våra förbehåll

Gud är kanske en hemlighet
som Jesus avslöjar

Daniel 2:28

Foot Trail Only (cc by-nc-sa) by teresia @ flickr

Foot Trail Only (cc by-nc-sa) by teresia @ flickr

Jag skall lyssna till Ylva Eggehorn ikväll kl 19 i Sävedalens församling under rubriken Där lejonen bor : om män och manlighet i Bibeln, men främst om vad det innebär att vara människa.

(*) ”Jesus älskar dig”; Ylva Eggehorn; Bonniers, Stockholm 1973.

Taggad: , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Skyddar vi oss mot Guds hemligheter?Pataphysics of Simulacra.

Meta