Det ”röda” är en del av judendomen

april 11, 2011 § 4 kommentarer

Tikkun olam = att reparera världen
är en grundbult i judiskt tänkande

Jag har inte direkt tänkt på det förut,
men kan det vara därför man uppfattar många judar som ”röda”?

 

Citerar från en judisk artikel om tikkun olam, översättningen är min:

http://www.clickonjudaism.org/pages/tikkun03.html

”Faktum är, judendomen är hyperkänslig mot allt som är fel i vår värld, och är främst angelägen att reparera det. Detta inbegriper social förändring”

”I judendomen, kommer social ansvar från förbundsrelationen mellan Gud och människa.”

”I [verket] Vär Fäders Etik, skriven nästan 2000 år sedan, sades det till judarna: ”Förhåll er inte som förmer gentemot samhället” Detta direktiv uppmanar människor att vara aktiva deltagare i de samhällen som de är en del av.”

”Messias, från en judisk ståndpunkt, är inte bara en skänk från Gud till världen. Mänskligheten gör sig förtjänt av Messias. Gud levererar den Messianska tidsåldern, men endast efter det att mänskligheten har gjort sitt.”

 

Taggad: , ,

§ 4 svar till Det ”röda” är en del av judendomen

  • Emanuel Hai skriver:

    Väldigt vad du har blivit produktiv på det senaste! 😉

    Jag har kikat lite i Stefan Gustafssons bok ”Gör som Gud bli människa”. I sin bok verkar han ha lite mer av det perspektivet som du skriver om. Istället för att se världen som en plats som vi ska räddas ifrån bör vi se det himmelska hoppet som ett hopp av att Gud ska invadera sin skapelse, återupprätta den och skapa ett nytt ”Edens Lustgård” på jorden. Detta gör det mer meningsfullt att förvalta allt som ingår i Guds goda skapelse jämfört med att förvalta något som ändå skall skrotas tillslut…

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    ”produktiv på senaste!”
    … ja, du fick igång mig förut, och sedan har det väl bara fortsatt av farten. … 🙂 … säkert oxå beroende på att det känns som att det finns en liten chans att några ändå läser det jag delar med mig om! 😀

    ja, du vidrör en större fråga om jordens framtid. jag har haft denna uppfattning väldigt väldigt länge, kanske alltsedan jag skönjade denna version om jordens framtid i det sista Narniaboken där den nya jorden är denna jord, fast förvandlat. Min uppfattning känns lika naturligt som … ja, som att dricka kaffe varje morgon: jag tänker inte en sekund på att det måhända finns andra kristna som kanske inte dricker kaffe varje morgon! 😉

    Det finns nog olika versioner om vad och hur saker & ting sker i framtiden, men inom pingst och andra karismatiska och evangelikala församlingar så finns det en ganska så bestämd tolkning om den sista tiden (en tolkning som är endast från 1800-talet). (Jag känner mig ibland som en lax som simmar motströms!) Annars bär kyrkan ju på en ganska tungt(?) apokalyptiskt arv från sin tidigaste historia, som riskerar göra de kristna samhällsfrånvända. … jag tror vi har missuppfattat ett och annat. Känns glädjande att det finns de, som Stefan Gustafsson, som vågar se det hela med andra ögon. … som visar att det inte bara finns ett sätt att läsa de svårtydda apokalyptiska texterna 🙂 Upp 21:10.

  • Emanuel Hai skriver:

    Bara namnet på boken låter som något för dig 😉 ”Gör som Gud bli människa” 😛

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Ja, att bli människa är min nästa projekt!

Låter konstigt kanske, men jag har en god dos asketism som jag antog de första 10-15 åren som kristen.

    Strax efter jag läste din kommentar så märkte jag att en av mina tänder var lite lös. Hade glömt bort/skippat en och annan tandborstning. Jag la mig tidigt den kvällen och sov ca. 11 timmar! Jag har nog slarvat med sömnen på sistone. Men anden är viktigare än kroppen, sanningen måste fram även om kroppen tar stryk: blogga, blogga, blogga! …

    Jag har försökt komma bort från denna asketism, men det är svårt. (… den fungerar som en väldigt bra svepskäl för att inte göra nödvändiga saker! …)

    Den kristna kulturen har ärvt en väldigt asketisk underton, som är svårt att märka förrän man har distans till det. Jag fick en nyttig distans när jag började kolla in judendomen, (eftersom min svenska släkt är en gnutta ”judiskt”). Den rabbinska judendomen flyr asketism som pesten nämligen. Det gör den judiska tron väldigt verklighetsbaserad, och deras ambition att manifestera himmelriket på jorden känns ibland mer autentiskt än hos de kristna.

    Asketism är 99% av fallen helt meningslöst och t.o.m. skadligt
Hade gärnat velat blogga en del om bibelställen som vi kristna felaktligen tolkat som stöd för asketism.
Jag ser det som en cancersvulst på Kristi Kropp!!

    För att citera Filips evangelium 25 (på engelska): ”It is necessary to rise in this flesh, since everything [including spirit] exists in it.”

    *** det ironiska är att jag fick upp ögonen för kroppens betydelse genom denna text som annars räknas som gnostiskt!! ***

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Det ”röda” är en del av judendomenPataphysics of Simulacra.

Meta