Det sektiska portförbjudet

april 30, 2011 § Lämna en kommentar

Lyssnade på UR-dokumentären Jag växte upp i en sekt av Daniel Breece om Hosianna församling på P4:s Barnaministeriet  nu i dag, efter det att min mor tipsade mig efter att ha läst en DN-artikel från 110427 av Thomas Lerner. Jag var själv med i den kristna församlingen. Det var en del av ”trosrörelsen” och ”framgångsteologin” när det kom till Sverige (där Livets Ord är den mest kända exemplet).

(Du kan lyssna på programmet i ovanstående länk, i UR Play, t.o.m. 2011-10-30 enligt Charlotte Esséns blogg).

Daniel som gjorde programmet var en av barnen till en av de vuxna i församlingen. Att han talade utifrån ett barns perspektiv gjorde att jag tog in det han hade att säga till 100%. Även jag har kommit till samma slutsatser även om jag fortfarande är kristen och har nog rationaliserat en del. Det jag främst tog in var det emotionella verklighet som de som var med programmet skildrade.

Jag kände igen allt som Daniel tog fram, allt utom det som Sven Reichmann nämnde, om de som tog sitt liv som följd. Som en del av ”singelklubben” utan familj tror jag att jag rörde mig mer ”under radarn”, dvs jag kunde ”va med” utan att jag behövde vara involverad i det mest fanatiska. Jag utsattes då inte heller för påtryckningar. Jag tror vi singlar kunde va ganska mycket fritänkare utan några konsekvenser. Men jag inser att blotta faktum att jag var medlem gör mig medskyldig till de personliga trauman och katastrofer som drabbade så många som var med. (Jag har nu funderat hela dagen på vilken skuld jag egentligen har i det som hände. Jag tror inte jag var mogen nog att ifrågasätta (jag var mellan 24 och ?), att verkligen ta på allvar de som skickade ut signaler att något var fel. Jag var själv i behov att tillhöra något som var större än mig själv, större än alla vi som var en del av Hosianna. Jag kunde inte se skillnaden mellan illusion och verklighet, jag ville inte se skillnaden kanske. Och jag hade med mig ett trassligt tonårsuppväxt i baggaget. Det är väl en sak som man alltid lär sig av det förflutna: den lilla människan kan lätt skylla på det större sammanhanget som verkar styra händelserna, men den lilla människan kan inte svära sig helt och hållet fri från allt ansvar eftersom alla människor tillsammans är faktiskt det större sammanhanget självt. Jag är djup ledsen över att jag upprätthöll en illusion, och jag vill göra det jag kan i dag att inte återupprepa det felet).

"~day 10: sing without ceasing~" (cc by-nc-nd) av theroamincatholic @flickr

"~day 10: sing without ceasing~" (cc by-nc-nd) av theroamincatholic @flickr

Av en händelse, strax innan min mor ringde och tipsade mig, läste jag ord av Jesus som princip betyder att de som tror på Honom inte skall engagera sig i sektliknande beteenden. I den judiska världen för 2000 år sedan fanns en lärjungekultur där lärjungen memorerade och imiterade en bibellärd profil i minsta detalj. Man såg denna som ”Rabbi”, ”Mästare”, ”Fader”, och ”Lärare”. Att gå helt efter en annan människas åsikter och helt underställa sig en annan människas auktoritet skall vi alltså inte syssla med, enligt Jesus själv (Matt 23:8-10). Jesus var det första och enda undantaget, och nu skall varje kristen själv följa Jesus och ha en relation till Gud utan mellanhänder.  (Källa: The Great Omission: Raising Up Disciples)

Senare i telefonsamtal med min mor citerade hon från den omnämnda DN-artikeln om de karaktäristiska dragen hos en sekt. Hon läste upp dem, och under tiden så tänkte jag hur varje punkt, till viss del, även karaktäriserar en vanlig kristen församling. Det bekräftar känslan att kristendomen har fått mer eller mindre anstrykning av sektarism.

Jag anar en motsättning mellan Jesus och ”församlingsliv”. Men hur skulle ett barn kunna veta, om inte de vuxna kunde veta.

Tack Daniel för att du tog tag i det här.

_ _ _

sidhistorik:

Taggad: , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Det sektiska portförbjudetPataphysics of Simulacra.

Meta