Frågvisa änglar vid Jesus grav

maj 3, 2011 § 6 kommentarer

Fråga: Hur många änglar fanns vid Jesus grav?

Jag hade nog gjort en sketch över händelseförloppet, men jag orkade inte leta efter den, så jag gjorde en ny jämförelserna mellan evangelierna i morse.

Jag gör här då en hypotetisk händelseförlopp, och då framgår det hur många änglar var där:

 Från ”myrrabärarnas” perspektiv

I. Kvinnorna köper(?) och gör i ordning balsameringskryddorna i början av ”första dagen”, dvs efter solnedgången.

II. Innan kvinnorna kommer till graven, stiger en Herrens ängel ner och rullar undan stenen och vakterna flyr av skräck.

III. Kvinnorna beger sig tillsammans mot graven den morgonen (medan det fortfarande är mörkt) för att smörja färdigt Jesus.

IV. När kvinnorna kommer fram, finner de stenen bortrullad och Jesus kropp borta.

V. Maria Magdalena springer in i Jerusalem för att tala om detta för Petrus.

VI. Under tiden går kvinnorna in i graven och ser Herrens ängel som nu har satt sig på höger sida i graven; och ängeln säger: Var inte rädda/förvirrade.

VII. Då medan de står där, visar sig plötsligt även två andra ”frågvisa” änglar ståendes hos dem och som frågar: ”Varför söker ni den Levande bland de döda?”

VIII. Under tiden meddelar Magdalena Petrus om att Jesus kropp är borta, och Petrus, ”den lärjunge Jesus älskade”  (och förmodligen Magdalena) börjar springa mot graven.

IX. Kvinnorna (minus Magdalena) springer bort från gravträdgården i förskräckelse (och de kommer inte för sig vad de skall göra?)

X. Petrus, ”den lärjunge Jesus älskade”, och Magdalena kommer nu till graven, och de två första går in i graven, men ser inga änglar.

XI. De två första går hem igen och Magdalena är kvar, och de två ”frågvisa” änglar (som nu har satt sig inne i graven) frågar henne varför hon gråter?

XII: Magdalena möter Mästaren.

XIII. Magdalena beger sig till de manliga lärjungarna för att vittna om att Jesus lever.

XIV. Jesus visar sig för de andra kvinnorna.

XV. De andra kvinnorna beger sig också till de manliga lärjungarna för att vittna om att de sett Herren.

#2630. Angel (cc by-nc-sa) by Ulf Bodin @flickr

#2630. Angel (cc by-nc-sa) by Ulf Bodin @flickr

 (Denna ängel finns på Tjolöholms slott. Klick på bilden.)

Från änglarnas perspektiv:

A. Herrens ängel öppnar graven med buller och bång, och han sätter sig på gravstenen.

B. Sedan när soldaterna ”ger upp striden”, går Herrens ängel och sätter sig i graven lagom till att kvinnorna kommer.

C. Ängel sitter kanske undanskymd eftersom Maria Magdalena inte ser ängeln när hon kikar in och ser att Jesus kropp är borta. Maria springer iväg.

D. De andra kvinnorna går in i graven och ser Herrens ängel sitta där, men ängeln har ”skruvat ner ljusstyrkan” i sin vita klädsel antagligen.

E. Och nu visar sig plötsligen de ”frågvisa” änglarna. De står plötsligen bland kvinnorna och frågar dem lite skämtsamt varför de i hela världen söker Den Levande bland de döda. De påminner sedan kvinnorna om vad Jesus själv hade sagt.

F. När kvinnorna försvinner, så försvinner även änglarna så att säga, lagom till att Petrus och ”den lärjunge som Jesus älskade” kom.

G. När Maria är kvar, har nu de frågvisa änglarna tagit sittplats på Jesus grav.

H. Maria måste ha gråtit hejdlöst eftersom de frågar henne varför hon gråter. De kanske förklarar för henne att han Jesus står ju där, men då har hon redan börjat prata med ”trädgårdsmästarn”.

I. Sedan tar ”trädgårdsmästarn” Jesus över, och möter Maria.

J. Den ena ängeln frågar då den andre ängeln: ”Varför skapade Gud människor så här rädda och gråtande?” Den andra svarar: ”Bra fråga! Till och med Jesus själv förundrades över det.” [Thomasevang. 29]

_ _ _

Jag drar slutsatsen att det fanns 3 änglar vid Jesus grav: 1 Herrens ängel och 2 ”frågvisa” änglar. Jag identifierar dessa mellan de olika evangelierna pga att 1 ängel säger nästan samma sak i Matt och Mark (tror jag), i sådana fall Herrens ängel, och att ängelparet inleder sina samtal med kvinnorna och Magdalena med just en fråga. Om även änglar har personlighet, så kan det då vara samma ”frågvisa” änglar.

Taggad: , , , , , , , , , ,

§ 6 svar till Frågvisa änglar vid Jesus grav

  • Emanuel Hai skriver:

    Det låter som en möjlig förklaring som harmoniserar ”motsägelserna”. Men om detta är den faktiska förklaringen vet jag inte.

    Jag kom fram till att de åtminstone var fyra kvinnor: Maria från Magdala, den andre Maria, Johanna och Salome! Detta göra din teori att Maria från Magdala stack ifrån de andra mer sannolik. För om du bara läser Matteusevangeliet så nämns bara två kvinnor. Om de bara hade varit två kvinnor och en av dem hade stuckit hade det varit krysstat att skriva att ”kvinnorna” såg Jesus uppstånden.

    Haha jag kanske bara rör till det nu…

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Det är nog åtminstone fem kvinnor: Lukas räknar nämligen upp de kvinnor som vittnade till lärjungarna: Jag tror det var MM, Johanna, den andra Maria, ”och andra”, så antalet blir minst 3+2.

    Just de fyra kvinnor du nämner är de allra mest tongivande bland de kvinnliga lärjungarna, både i inom- och utomkanoniska verk. (De ligger i nivå med de 12, och MM ligger i nivå med Petrus). Det är ungefär som bland de manliga lärjungarna: Kärnan var 12 stycken, men vi glömmer lätt bort de andra 70 (eller 72) som tillhörde ”klubben” och som hade stor auktoritet i församlingens första tid. … men de nämns knappast aldrig. Pss tar jag för givit att flera kvinnor gick till graven (uppemot 10 är inte omöjligt tycker jag), även om bara en, två, eller tre namnges i berättelsen.

    Kanske nån tycker att jag inte är bokstavstroende här, men då låter man bokstäverna komma i vägen för ögonvittnesskildringarna i stort. Det är som typ ”ande, själ, och kropp”, man kanske ibland läser för mycket in i bibeltexterna.

    Diskuteras uppståndelsehändelserna flitigt annars?

  • Emanuel Hai skriver:

    Jag hade ju ett seminarie om Jesus uppståndelse på ungdomarnas påskläger i min kyrka. Sedan hälsade jag på Credoakademin och trott eller ej så gick de igenom Jesus uppståndelse också! Så Jesus uppståndelse har det varit en del samtal om. När det gäller den kronologiska ordningen i evangelierna har jag tidigare känt mig förbryllad och inte fått ihop skildringarna även om jag ansåg att kärnan i skildringarna var klart historiskt tillförlitliga.

    Att ha olika tolkningar av händelserna kring kronologiskt händelseförlopp, antal änglar osv har jag ingenting emot. Att tänka sig att det kan ha varit 10 kvinnor är inte heller omöjligt. Men man får betona att det är en ”efterkonstruktion/teori”, annars kan man förvirra andra människor.

    När jag läste Fallet Jesus så stod det att Jesus fick ”hypovolemisk” chock och ramlade/sjönk ihop till marken. Jag läste i alla evangelierna och till mitt förtrett så hittade jag inte denna händelsen. Att Simon Cyrene bar Jesus kors för att Jesus fick en ”hypovolemisk” och ramlade är mycket möjligt (skulle t.o.m kunna vara troligt). Men jag saknade en distinktion mellan fakta och tolkningar av fakta om du förstår min synpunkt. Jag tycker att den boken är bra överlag, den har till och med växt i min ögon i många avseenden när jag har kollat upp forskarna Som Lee intervjuade. Men detta tyckte jag var en liten miss.

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Så det går en sorts ”mode” i uppståndelse! 🙂 Jag kan iofs förstå det eftersom ”sista påskveckan” har så stor plats i evangelierna, där uppståndelsen i sig är ”hörnstenen”.

    Jag såg nu senare att jag kanske gjorde harmoniseringen lite lätt för mig. Jag hade NASB-versionen framför mig, och den hade lagt fyrkantiga paranteser kring Luk 24:12 med fotnotskommentaren att ”Some ancient mss. do no contain v. 12”. Om den versen skall tas med, så märker jag att Petrus beteende här är inte som i Johannes där han stövlar rakt in. Skall det betyda att han sprang upp till graven en andra gång?

    Jag gjorde också antagandet att kvinnorna inte nödvändigtvis bevittnade Matt 28:2-4 eftersom det helt saknas i de andra evangelierna. Men det är kanske ett fel antagande, för hur har vi annars fått reda på vad som hände med soldaterna, eftersom de tog muta att berätta en annan version. (En soldat däremot kan ha blivit kristen efteråt iofs).

    Det hade vart kul att försöka sätta ihop en annan version av händelseförloppet! Lite som ”Mordet i Midsommer”!! 😀 …… Det skulle också va intressant att fundera på varför en evangelieredogörelse bara namnger några kvinnor om nu, som jag antar, att flera kvinnor var med. Evangeliernas skildringar kanske är som när man gör en filmmanus utifrån en roman som kan nästan vara lika noggrann som verkliga livet: man väljer ut segment av det som hände. Det som verkligen hände den dagen kanske inte riktigt går att överblicka.

  • Emanuel Hai skriver:

    Angående soldaterna som blev mutade så är det fullt möjligt att de kristna hade kontakter i samhällets ”övre skikt”. Rådsherrarna och ”Översteprästerna” verkar ju vara ganska tajta. Både Josef från Arimatea och Nikodemos var ju lite hemliga lärjungar och som rådsherrar bevittnade de kanske detta!

    Lukas nämner bara att Petrus lutade sig in i graven (24:12) medan Johannes berättar att Petrus också gick in i graven (20:6). Behöver det vara en motsägelse? Lukas avstår från att nämna att Petrus gick in i graven men han säger inte absolut att han in gjorde det, eller? (Jag utgår ifrån Folkbibeln översättning)

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Att luta sig in, och att gå in i graven är kanske synonymer om Petrus lutade in från gravvestibulen? Verkar som att arkeologer har kommit fram till att det fanns en sådan på den ”traditionella” graven:
    ”… This new tomb faced east and had a low door (one had to almost kneel down to get through the passage). Inside was a vestibule leading into the funerary chamber, where a single funerary bench had been hewn in the northern wall (on the right side, as one enters the tomb). …”
    http://www.welcometohosanna.com/LIFE_OF_JESUS/050_Resurrection.htm

    Bild (på denna grav?): http://www.bible-archaeology.info/tombs.htm

    Följande sida gör gällande att NT:s beskrivning att det var en nyuthuggen grav innebär att man hade bara kommit till vestibulen, och att man använde det som gravplats.
    http://thegospelcoalition.org/blogs/justintaylor/2008/07/24/what-did-jesus-tomb-look-like-interview/
    … vilket möjliggör att se kroppen utan att gå in i graven.
    (kanhända denna grav inte är den ”traditionella” utan den ”nyupptäckte”.)

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Frågvisa änglar vid Jesus gravPataphysics of Simulacra.

Meta