Jag har börjat få upp ögonen för … mig själv! :-0

maj 21, 2011 § Lämna en kommentar

De senaste veckor har jag börjat betrakta mig utifrån, och märkt hur destruktivt och hänsynslöst jag ibland behandlar andra människor. Jag ibland går bärsärkagång i hämndlysten attack. Det känns ibland som jag tar hämnd för något jag själv varit utsatt för, och nu skall någon annan drabbas också … av mig.

Jag känner mig som pojken i Susanne Biers film Hämnden, som sån livsbesvikelse över sin mors död att han måste börja mobba andra barn i en sorts hämnd.

”… and whatever you hate, do not do. …”

Thomasevangeliet 6, Doresse’ översättning.

Jag själv utsätts för saker jag hatar, och nu utsätter jag andra för liknande saker, och spyr ur mig ord från min mun som jag sedan ångrar.

Jesus manar, i ovanstående citat, att jag bryter denna destruktiva kedja.

Och i Herrens bön: ”Förlåt oss liksom vi förlåter dem som står i skuld till oss.”

Märk att vi ber för oss som kollektiv. Jag ber inte bara för mig själv, utan för mina trossyskon också … att Far skall förlåta dem (för sådant dem har gjort mig) liksom jag förlåter dem. Gud bryter alltså kedjan genom förlåtelse. Gud vill förlåta dem, men då måste också jag förlåta dem.

Jag vill förlåta dem som sårat mig så långt bak jag kan minnas. Och jag ber Far att han förlåter dem och upprättar dem och att Han låter dem leva i Hans nåd.

Och jag vill inte längre hämnas … för det finns inte längre något att hämnas över.

These Heavens (cc by-nc-sa) av Alistair Knock @flickr

These Heavens (cc by-nc-sa) av Alistair Knock @flickr

Här är hela Thomasevangeliet 6 på engelska, översatt av Doresse:

❝His disciples asked and said to him: ”Do you want us to fast? How shall we pray, how shall we give alms, what rules concerning eating shall we follow?” Jesus says: ”Tell no lie, and whatever you hate, do not do: for all these things are manifest to the face of heaven; nothing hidden will fail to be revealed and nothing disguised will fail before long to be made public!”❞

Vi vill gärna gömma undan våra tillkortakommanden i fromma handlingar.[1] Både tillkortakommandena och de s.k. ”fromma gärningarna” kommer bli uppenbara till slut! Så slut ljug om dem! Lev med himlarnas ansikte tittande på dig: Låt allt blåsas bort i Guds ansiktes närvaro.

❝… såsom i himlen, så ock på jorden.❞


תום צבי צער

_ _ _

fotnot:

[1] Dessa fyra: bön, fasta, almosor, och dietlagar var det som definierade troslivet för varje jude. Det var därmed en väldigt naturlig fråga att ställa till sin rabbin. … Det var bara det att de fick en väldigt ovanligt svar!

Taggad: , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Jag har börjat få upp ögonen för … mig själv! :-0Pataphysics of Simulacra.

Meta