Guds poliser

juli 16, 2011 § 5 kommentarer

Jag finner Rom 13:1-6 ytterst problematiskt.
Det hade räckt med Rom 13:7-14.

Det är nästan som Paulus citerar en fascistisk religiös korrupt maktgalen potentat i verserna 1-6, och sedan svarar detta synsätt i verserna 7-14. I själva verket låter Paulus ungefär som Jesus i vers 7, då Jesus svarar att man skall ge Gud det som tillhör Gud, och kejsaren det som tillhör kejsaren.

Dessutom får jag inte heller ihop Rom 13:1-6 och Apg 5:28-29, men speciellt Apg 5:19-20 där ängeln säger i princip att apostlarna skall trotsa den gudagivna auktoriteten. Och enligt Rom 13:3 så skulle apostlarna nu få beröm från överheten, men apostlarna fick ingen beröm … med undantag för Gamaliel, som var bland de få som inte var korrupta i det Stora Rådet.

Det enda sättet jag kan tänka mig få ihop det är att situationen liknar händelserna bakom ridåerna i Jobs bok. Där påstår Åklagaren att Job är låtsasrättfärdig. Åklagaren får å Guds vägnar utöva Guds makt över Job. Senare kritiserar Gud Åklagaren att Åklagaren fått Gud att, utan sak, drabba Job!

På samma sätt, skulle ”svärdet” (Rom 13:4) vara en svärd från Guds arsenal. Den som drabbas av det svärdet är drabbad av Gud själv. De som missbrukar det svärdet har därmed missbrukat Guds makt. Är det så apostlarna tänkte? I sådana fall, tänkte de att låta Gud själv stå för sin egen motsägelse?

"sword" (cc by-nc-nd) by kynan tait @flickr

"sword" (cc by-nc-nd) by kynan tait @flickr

Föreställ dig följande tankeexperiment: I stället för att Åklagaren drabbar Job plötsligen, säger i stället till Job: ”Job! Jag är sänt från Gud. Jag har följande budskap: Ifall du inte slutar upp med din skenrättfärdighet, så kommer du bli drabbad med värsta plågor!” Vad skulle Job gjort? Ja, han skulle förmodligen bli förstummad, skulle komma i självskval, men i slutändan skulle han fortsätta göra rättfärdiga gärningar eftersom han var rättfärdig. Senare skulle han drabbas av värsta plågorna.

Jobs vänner säger att dessa plågor drabbade Job pga några synliga eller dolda synder hos Job. Gud säger att detta var fel, det var inte pga några synder hos Job. Job tilltalar Gud direkt och påpekar hans orättvisa (”motsägelsen”) men Gud säger att Job fördunklar hans råd (Job 38:2). Varken vi eller Job ser hela bilden. Men, enligt tankeexperimentet, skulle Job inte ha något val, precis som apostlarna inte heller hade något val, när det gäller att lyda Gud, även om det skulle utmynna i Guds straff.

Är hela denna process till för bevisa att Guds svärd missbrukas, och skall överlämnas till andra mer lämpliga? Upp 6:9-11:

”9 När Lammet bröt det femte sigillet, såg jag under altaret deras själar som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörd som de hade. 10 De ropade med hög röst: ”Herre, du som är helig och sannfärdig, hur länge skall det dröja innan du dömer jordens invånare och utkräver hämnd för vårt blod?” 11 Och åt var och en av dem gavs en vit klädnad, och de blev uppmanade att vara stilla ännu en liten tid, tills antalet av deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de, hade blivit fullt.” (Folkbibeln)

Och Upp 19:2:

”Han har dömt den stora skökan som fördärvade jorden med sin otukt,
och han har utkrävt hämnd på henne för sina tjänares blod.” (Folkbibeln)

_ _ _

Det påpekas nu och då att polisens värld och de kriminellas värld är i princip två sidor av samma mynt, två sidor av samma värld. Det enda skillnaden är att det ena är ”laglig” den andra ”olaglig”. Moralisk skillnad? Rom 13:5 säger att vi skall upprätthålla en moralisk skillnad.

Det skulle innebära att motsägelsen som Job och apostlarna erfor var inte endast i form av lidande, utan även en moralisk motsägelse i form av samvetskval. Faktiskt precis det som Judas upplevde när han lydde Jesus, även om det innebar att Jesus blev arresterad och dödad som följd.

Mysteriet kring Guds Svärd är kanske i samma ordning som ontologiska mysterier?

_ _ _

Ytterligare exempel, från Jesu liv:

Jesus säger till Pontus Pilatus att auktoriteten att döma har blivit given honom från Gud själv. (Joh 19:10-11) Pontus Pilatus håller i Guds Svärd och måste komma fram till en dom. Han kan stå till svars för att missbruka svärdet, men Jesus nämner att de som förde Jesus till honom står i större skuld, förmodligen pga att de har missbrukat Guds Svärd ännu mer.

Intressant är att Jesus ser det som att det verkligen är Gud som utövar sin dom över honom själv genom Pontus Pilatus, enligt Joh 18:11. Pontus Piltatus liksom räcker över bägaren som Gud ger till Jesus. Poängen är att Jesus verkar se det på det viset.

Är det så att även vi skall se det på det viset när vi kommer i liknande situationer.
Ett mer bokstavligt sätt att ”ta sig på korset”?

Förslag är välkomna.

Annonser

Taggad: , , , , , , , , , , , , ,

§ 5 svar till Guds poliser

  • Emanuel Hai skriver:

    När Paulus beskriver Överheten som en ”Guds tjänare” så syftar han ju faktiskt på Rommarriket som var Fascisternas förebild.

    Men när Paulus talar om att vi ska underordna oss överheten tror du verkligen att han menar att vi ska lyda den blint även om den vill försöka få oss att göra saker som verkligen strider mot Guds vilja (t.ex sluta evangelisera, begå folkmord m.m…)?

    Med tanke på att en stor del av församlingen borde ha varit judar i Rom när Paulus skrev brevet så måste det ha varit lite ”mind-blowing”. Många judar såg ju Romerska Ockupationsmakten som en fiende mot Gud (ungefär som Egypten var när de hade förslavat hebreerna). Nu säger Paulus att samma Överhet som judarna betraktat som fiende plötsligt var en ”Guds Överhet” (som de inte ska revoltera emot).

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Nej, jag kan ju inte tänka mig att Paulus menade att vi skulle sluta att göra enl vår övertygelse. De andra apostlarna sa iaf att de var tvungna att lyda Gud mer än människor. Men det jag har svårt med är gråzonen detta skapar. Vad vill Paulus säga? Om man inte skall revoltera fysiskt, skall man ändå revoltera genom sin livsstil? Eller menar verkligen Paulus i Rom 13 att vi skall typ _tycka_ som överheten? Vara dess påhejare. Man får verkligen den känslan när man läser texten.

    Det är typ dessa frågor jag försöker vinkla från olika håll. Jag förstår vers 7 och framåt, men verserna 1-6 ger bara fler och fler bryderier. Men enligt Jesus exempel (jag gjorde en sen uppdatering, kolla sidan igen ifall du inte såg det), så menar Paulus kanske att vi skall se även orättvis bestraffning ytterst som en del av Guds goda plan, oavsett vad det innebär?

    Förresten, är du inte med på semester i Danmark?? :-O :-p

  • Emanuel Hai skriver:

    Jadu gråzonen är inte alltid enkel. Intressant exempel där med Pilatus förresten!

    Jag har en god nyhet! Jag funderar på att dra igång med bloggandet igen lite tidigare än vad jag har tänkt först. Har en hel del inspiration nu. Funderar på att blogga en del om Studieteknik under perioden slutet av juli och början av augusti. Jag ska ska också skriva ett blogginlägg om ämnet ”Hatar Gud syndaren?” någon gång månaden framöver.

    Imorgon åker jag ner till Denmark!!!

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Jag skriver om detta för att jag tycker det är i mångt och mycket ett, för oss kristna, outforskat område. Kommer det upp på tal, så är det aldrig långt till citatet: ”man måste lyda Gud mer än människor”, vilket är ett alltför lättköpt sätt att slingra sig ur diskussionen.

    En bärande idé är att allt som sker sker under Guds tillåtelse. Men även om det är så, så kan det vara mer komplicerat än så, som man förstår från Jobs bok. Men i samma bok verkar Gud säga i kap. 38 & 39 att allt ingår i ett högre plan som människan möjligtvis kan ana, men kan svårligen förstå. Likt Visdomen som ingen kan komma underfund med, vilket intressant nog får ett eget kapitel mitt i Jobs bok (Job 28).

    Frågan kvarstår: Vad menar Paulus med Rom 13:1-6? Kineserna har en mentalitet som liknar i mångt och mycket det Paulus försöker framföra: Makthavarna vet vad som är bäst för samhället. Därför lyder man överheten, även om det skulle verka vara mindre bra för de enskilda människorna. Man tar ändå sin samhälleliga ansvar, för att i det långa loppet så är det bäst för alla … det vet överheten.

    Finns det en aspekt att ”ta sin kors och följa mig” som vi missat? Och skall vi koppla detta till Guds rakframma uttalande i Jes 45:(5-)7 om att Han Gud är den Ende, skaparen av både ljus och mörker, både frid och ondska.

    Jag är nyfiken på hur Dietrich Bonhoeffer såg på detta.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dietrich_Bonhoeffer

  • pataphysicsofsimulacra skriver:

    Jag ser fram emot nya blogginlägg om studieteknik!! … eller vad det vare månde! ^_^ Hoppas ni har det fint i dejlige Danmark. Jag älskar deras livshållning där, och att de kan ta en öl mitt på dan utan åthävor! … (vet inte om du som nykterist vet vad jag menar, men iaf …) -.-

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Guds poliserPataphysics of Simulacra.

Meta