En mer objektiv och intressant syn på kabbalas uppkomst

december 9, 2011 § Lämna en kommentar

I denna artikel Christian Cabala finner jag en mer objektiv blick på kabbalas ursprung som är intressant. ”Objektiv” såtillvida utan den mystifierande eller demoniseringen som görs per automatik från religiös håll, hålls undan på arms längd.

Den beskriver hur kabbala uppstår där kristendom och judendom korsar varandra i det medeltida södra Europa, särskilt södra Spanien där en otrolig tankefrihet infinner sig innan katolska kyrkan slår till. Kanske därför inte så konstigt att jag finner dagens chassidim så väldigt ”kristna” i sin undervisning och etik, eftersom de är så starkt påverkade av kabbala? Ofta har jag tänkt: Om judar skulle någon dag fullt ut bli Messiastroende, då blir de förmodligen som dessa chassidim, fast ännu mer. Nu ser jag helt enkelt att de har köksvägen fått med vissa fundamentala kristna idéer från medeltiden. Men vad dessa kristna idéer från kabbala kan vara finns nog ingen diskussion om inom kristenheten eftersom kabbala har varit stämplat sju gånger om som demoniskt, djävulskt, ockult, allt på samma gång. … Men, med tanke på artikeln jag länkade till, det behöver inte alls vara fallet historiskt sätt.

Nu frågar någon säkert om jag skall förlora mig själv i kabbala de närmaste 10 åren … nja, alltså, jag faller inte heller i gropen att mystifiera kabbala. Det var helt enkelt en jättelik medeltid think-tank-projekt mellan kristendom och judendom med de brister och intressanta idéer alla teologier har. … Men mest en spekulerande nyfikenhet som man inte behöver hänga upp sitt liv på …

Taggad: , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande En mer objektiv och intressant syn på kabbalas uppkomstPataphysics of Simulacra.

Meta