Vänd den andra kinden till, vad betyder det?

januari 10, 2012 § 1 kommentar

En spontan tanke till ”vänd den andra kinden till”.

Jag skall säga det med en gång: jag har inte en bra historia med den och liknande verser. Ändå så såg jag nu något jag inte sett tidigare. Jag bloggkommenterade precis valet mellan passivitet eller konfrontation när man är i ett utanförskap. (Jag känner igen mig i detta dilema hos marginaliserade unga människor i det moderna Sverige i dag). Men nu ser jag i detta Messias-uttalande en passiv konfrontation, eller en konfronterande passivitet. Man utmanar ju den som slog att slå en gång till.

Big Lebowski-citat

The Dude: And, you know, he’s got emotional problems, man.
Walter Sobchak: You mean… beyond pacifism?! …
The Dude: He’s fragile! … Very fragile! …
Walter: Huh!!……… I did not know that! ……  … Well, it’s water under the bridge. And we do enter the next round-robin, am I wrong?

Jag måste efterforska mer vad Messias menar egentligen. Jag tror jag har svårt att objektivt tolka detta just pga att det snuddar vid dårskap. Jag tror inte att det betyder att man inträder ett offerroll. Det är ju en passiv passivitet. Det kanske har att göra med att blotta sanningen om situationen, för sig själv och för den som slår. Jag har ingen bättre förklaring just nu, men jag kommer att fundera på det lite grann! …

Taggad: , , ,

§ Ett svar till Vänd den andra kinden till, vad betyder det?

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vänd den andra kinden till, vad betyder det?Pataphysics of Simulacra.

Meta