Att bekämpa ondskan

januari 11, 2012 § Lämna en kommentar

Jag berättade i mitt inlägg Vänd den andra kinden till, vad betyder det? att jag såg något i den bibelversen som jag inte sett tidigare, en sorts utmanande passivitet.

Fick en väldig bra förklaring i blogginlägget Jujitsu Love – Matthew 5:38-48. Läs!

I fråga om kinden, i denna bloggartikel, så betonas den intressanta detaljen att just ”högra” kinden implicerar att den agitatorn använder baksidan av sin högra hand för att slå (kulturerna på den tiden använde bara sin högra hand offentligt); och baksidan av handen implicerar att han drar skam över den slagne, (också kulturellt betingat). Så när man vänder den andra kinden, är det som att säga: du gör dig starkare än vad jag är, det kan jag inte göra något åt, (slå en gång till), men jag tänker inte infinna mig att skämmas för det jag står för, det har du inte makt över (dvs du kan inte slå med baksidan av din (högra hand) igen).

Taggad: , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Att bekämpa ondskanPataphysics of Simulacra.

Meta