Språk är en egen livsform

mars 27, 2012 § Lämna en kommentar

Språk är ett livsform !

Ett språk lever sitt eget liv; du kan aldrig luska ut dess hemligheter: den har en egen själ !

Och språkets celler är du och jag som förenas med dess själ och uttalar dess tankebanor och känslor.

From Lauran Bentzen's series "Gold Script", photographer: Samantha Nandez, model: Imogen Love

From Lauran Bentzen's series "Gold Script", photographer: Samantha Nandez, model: Imogen Love

… under min ”matematiktid” kollade jag upp matematisk lingvistik, och hur, speciellt Noam Chomsky, försökte komma på ett sätt att matematiskt beskriva det mänskliga språket: ett projekt som jag förstod inte lyckades särskilt väl, dvs, inte lyckades alls.

Jag tänkte då: Om ett språk inte kan reduceras till regler eller mönster, då måste det ses som ett sorts livsform. Visserligen inte en livsform bestående av celler osv, men en livsform med egen ”själ” … eller föresten, språket har kanske celler: de celler är du och jag som talar språket!

Undra på att jag blev förvånad när jag hittade en akademisk artikel av Hans Julius Schneider om två saker om språk som Wittgenstein (betydelsefull språkfilosof) som är värt att undersökas av dagens språkfilosofer, varav den första är:

that Wittgenstein shows his readers the close connection of a language with a ’form of life’.

_ _ _

Bildinfo: Smycken: Laura Bezant (serien Gold Script). Fotograf Samantha Nandez. Modell:  Imogen Love.

Taggad: , , , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Språk är en egen livsformPataphysics of Simulacra.

Meta