”Att vara kristen måste vara mer … än så”

maj 24, 2014 § 1 kommentar

Hej,

Ville dela med mig något svårtydd jag var med om när jag gick hem från att tagit ut cash från bankautomaten igår kväll.
Kanske ni kan ge mig kommentarer och egna reflektioner.

Jag var trött, fysiskt trött, och psykiskt (var med om några grejor på dan) trött, och jag hade tagit en bira (en god ale) på linnéteressen med arbetskamraterna

Funderade på alla problem jag ackumulerat under senaste decenniet. En vanlig troende skulle säga att det är nog tecken på att jag inte överlåtit mitt liv till Gud.

OK, jag kanske skall överlåta _allt_, varje facet av mitt liv till Jesus. Jag släpper all ansvar, och låter Jesus ta över helt och hållet, göra Honom Herre och Kung i mitt liv.

NÅT HÄNDE SEN

På ett ögonblick så var det som någon hade sprutit in en fett kanyl ångestdämpande eller någon sorts drog i mig.
Allt blev med en gång fridfullt.
Fanns inga hot kring mig, villasamhället, bilarna, och korvkiosken med besökarna var fridfulla, såsom på julafton (fast utan snö)
Sävedalen var en förort till himlen, i stället för Göteborg.

Med en gång upplevde jag en fridfull syskonskap med alla andra kristna syskon.
Borta var alla dispyter. Nej, vi förstod varandra, skyddade varandras ryggar.
Det är vi mot dem, som ännu inte upplevt detta underbara, självklara.

Jag gick några centimeter ovanför marken, och en lycklig Hollywoodscen skulle inte kunnat göra det bättre.

PÅ ETT ÖGONBLICK VAR JAG I EXAKT SAMMA SINNESNÄRVARO SOM PÅ HOSIANA-TIDEN !!!
DET VAR SOM OM DET VAR IGÅR !!!

… men sen tänkte jag: vill jag ha detta?

Jag tänkte: är det detta som är att följa Jesus? att följa Hans bud?

Nåt i mig sa: Nej !!! … jag vill inte Detta !!! … jag vill inte Detta livet !!!

Och sakteligen bröts förtrollningen.

Och jag började undra vad jag precis var med om.
En sorts hjärntvätt?
Nej, vem har i så fall hjärntvättat mig?
Kanske någon sorts självpåkallad hjärntvätt?

Eller är inte detta att göra Jesus till Herre i sitt liv?
Varför ville jag inte ha det, trots friden?

JAG TROR JAG SA ”NEJ” EFTERSOM DET KÄNDES ATT JAG INTE LÄNGRE VAR MIG SJÄLV !
Jag var endast en cell i en större obestämd kropp.

Men är det inte detta som är att korsfästa sitt kött?
Att vara del i Kristi kropp?

_ _ _ _ _

Frågorna hopar sig.

Varför sa jag ”nej”?
Var det mitt ”kött” som sa ”nej”?

Är jag egentligen inte definitionsmässigt Kristen?

Vad är att vara Kristen?

_ _ _ _ _

Vet inte om detta förklarar jag gjorde bakut, men jag har frågat mig det senaste året vad kärnan i det nya förbundet egentligen är?
Med bakgrund i judarnas synvinkel, så torde det vara det som hände Påsk och Pingst.

Och så, precis nu i veckan, förstod jag att något som liknar en initiering i ett förbund finns i Joh 13-17. Detta skrev jag om i min förra bloggartikel Royal Flush in Hearts.  Det är i princip sista måltiden beskriven i text.

Det kan hända att jag undermedvetet kände att denna ångestdämpande religiösa hjärntvättsdrog (jag är medveten om att jag riskerar blasfemi, men jag vet om jag är ärlig med Gud, så är han ärlig med mig) inte rimmade med detta nya förbund som Jesus introducerar under det sistamåltiden da’n före påskafton.

_ _ _

Min hypotes är att mycket av min (förra) kristna identitet är i själva verket en mänsklig gemenskapskänsla, som uttrycker sig annars som nationalism, eller som blåvitare eller gaisare.

Jag känner att vara kristen måste vara mer, måste gå djupare än så …

Era reflektioner och kommentarer?

_ _ _

Fortsättning följer i min nästa inlägg ”Jag är bortskämd att hitta Guds personlighet i Jesu mänsklighet”.

 

 

 

§ Ett svar till ”Att vara kristen måste vara mer … än så”

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Att vara kristen måste vara mer … än så”Pataphysics of Simulacra.

Meta