Jag är bortskämd att hitta Guds personlighet i Jesu mänsklighet

maj 28, 2014 § 1 kommentar

Detta är en uppföljning av mitt förra inlägg ”Att vara kristen måste vara mer … än  så” om en ”andligt” upplevelse som jag upplevde förra veckan.
 
OK, så min fråga är detta: Hur vet jag att mina upplevelser är från Gud?
 
 
Under helgen, sa någon till mig ungefär så här:
 
”Om din upplevelse är verkligen från Gud, så vet du att det är från Gud!”
(fotnot 1)
 
Men vet jag verkligen detta om mitt sinne är förmörkad av egoism, stolthet, eller kritik, t ex?
(fotnot 2)
 
Ett sätt att veta vad som är sanning och är från Gud är att kolla om det stämmer överens med vad dem som känner Gud anser. (fotnot 3)
Problemet med detta är: Hur vet jag att de som säger sig känna Gud verkligen känner Gud? Denna regel är bara till nytta för dem som faktiskt känner Gud, inte för dem som har tvivel.
 
Om jag hade levt under apostolisk tid, så hade det varit lättare att följa denna vi-och-dem-regeln!
 
 
OK, då har vi trumfkortet Joh 16:13: ”Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; …”
 
Men när jag får en ”gudomlig” upplevelse, hur vet jag då att det är sanningens Ande?
 
Fortsättningen i Joh 16 ger kanske svaret: ”Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta.” (vv. 14-15)
 
Jag tolkar detta som att Guds Ande visar oss Guds Personlighet genom att låta oss se Gud i Jesus’ personlighet och mänsklighet.
Jag tror det var detta jag saknade när jag fick den där fridfulla tillståndet när jag var tillfreds med hela tillvaron och med alla troende.
 
Jag tror jag har blivit bortskämd med att hitta Guds personlighet i Jesu mänsklighet.
 
Jakten på denna Guds sanning i Jesus liv och person har väl gå så långt för min del, att jag inte kan låta mig köpas av själsfrid.
 
Eller mer sammanfattande: Jag kan inte längre sätta likhetstecken mellan Andens frid med själsfrid, eftersom jag inte kan nödvändigtvis ”se Jesus” i min lugna själsfrid. 
 
 
Fotnoter:
_ _ _
(fotnot 1)
 
Detta rimmar med Job 41:5:
”Förr hade jag bara hört om dig,
nu har jag sett dig med egna ögon.”
 
Detta även rimmar med Johannes koppling mellan smörjelse och sanningen:
”Ni däremot har blivit smorda av den Helige och känner alla … sanningen” … ”Men i er förblir den smörjelse som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn.” 1 Joh 2: 20, 27.
 
_ _ _
(fotnot 2)
 
att inte veta vad sanningen är, pga att sinnet är förmörkad av synden:
 

Den som lär annorlunda och inte håller sig till vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär, han är förblindad och okunnig, med en sjuklig lust att diskutera och träta. Sådant leder till avund, strider, förtal, misstänkliggöranden och ständiga bråk bland människor som har mist förståndet och tappat bort sanningen …

1 Tim 6: 3-5

_ _ _
(fotnot 3)
 
Men vi kommer från Gud. Den som känner Gud, han lyssnar på oss; den som inte kommer från Gud, han lyssnar inte på oss. Så kan vi skilja mellan sanningens ande och villfarelsens ande.” 1 Joh 4:6
 
Nya Levande Bibelns översättning är intressant:

Men vi är Guds barn. De som vandrar med Gud och känner honom lyssnar till oss. De andra gör det inte. Detta är ett annat sätt att ta reda på om ett budskap verkligen är från Gud, för om det är det, lyssnar inte världen till det.

 

§ Ett svar till Jag är bortskämd att hitta Guds personlighet i Jesu mänsklighet

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Jag är bortskämd att hitta Guds personlighet i Jesu mänsklighetPataphysics of Simulacra.

Meta